O asociație de artiști germani, arhitecți, designeri și industriași au prezentat la o expoziție din orașul Stuttgart o locuință rezidențială inovatoare.

Proiect imobiliar numit Weissenhof a fost privit cu admirație și entuziasm. Construit pe teren înclinat la nord de oraș, acesta cuprindea 21 de clădiri cu acoperiș plat, inclusiv apartamente, precum și case terasate și detașate. Locuințele au fost proiectate de 17 arhitecți moderni europeni, printre care Le Corbusier, vărul său Pierre Jeanneret, Walter Gropius și Ludwig Mies van der Rohe, care au realizat proiectul. Deși celebri acum, acești arhitecți revoluționari erau aproape necunoscuți atunci. Inițial, două grupuri de arhitecți au urmărit să își prezinte munca. Într-un grup erau arhitecți cu o legătură profundă cu istoria arhitecturală a regiunii. De cealaltă parte moderniștii, conduși de Mies van der Rohe, au câștigat bătălia și au convins orașul să ajute la finanțarea proiectului.

Pana atunci Populația din Stuttgart nu a fost niciodată expusă unui astfel de design uimitor de modern pe o scară atât de mare. Deși, în 1924, orașul a găzduit expoziția DWB Forme ohne Ornament (Formă fără ornament), care a prezentat atât designul fabricat manual, cât și cel industrial, Die Wohnung a fost mult mai mare. Și, în timpul așa-numitei vârste de mașină, expozanții săi au îmbrățișat cu toată inima proiectul.

Directorul artistic a invitat doar arhitecți avangardiști să participe. Echipa includea: Josef Frank, belgianul Victor Bourgeois, germanul Hans Scharoun, Peter Behrens și Bruno Taut, arhitectul elvețian Pierre Jeanneret (vărul lui Le Corbusier) și Johannes Jacobus Pieter Oud și Mart Stam din Olanda. Van der Rohe a supravegheat, de asemenea, bugetele.

Radical șic

Die Wohnung nu a fost însă limitat la experimentarea estetică. „Spectacolul a fost, de asemenea, preocupat de ideile sociale progresive”, spune Friedemann Gschwind, un arhitect și urbanist care a inițiat crearea muzeului din Stuttgart. „De exemplu, a arătat apartamente pentru femei singure și profesioniste”. În ciuda caracterului elitativ al sensibilităților arhitecților, Die Wohnung a extins multe dintre ideile democratice care stau la baza DWB.

Unele dintre conceptele de design ale expoziției, cum ar fi maximizarea luminii de zi cu ferestre mari și orientarea clădirilor către soare – idei acum acceptate în general – au fost parțial determinate de teoriile medicale la modă, potrivit Karin Kirsch, autorul cărții Weissenhofsiedlung, locuințe construite pentru DWB  a fost acoperit pe scară largă de presa internațională. „În funcție de simpatiile criticilor, rapoartele au fost negative sau pozitive”, spune Krämer. „Mulți localnici erau iritați, bemuse sau pur și simplu au râs de ceea ce au văzut. Dar artiștii locali cu o perspectivă mai modernă au fost în favoarea expoziției.

 Proiectul a fost mult timp subiect de presa internațională. „În funcție de simpatiile criticilor, rapoartele au fost negative sau pozitive”, spune Krämer. „Mulți localnici erau iritați, indiferenți sau pur și simplu au râs de ceea ce au văzut. Dar artiștii locali cu o perspectivă mai modernă au fost în favoarea expoziției.

În 1939, orașul Stuttgart a vândut complexul de case celui de-al Treilea Reich, iar în 1944 a fost distrus parțial de bombardamentele aliate. A fost apoi neglijat grav în epoca postbelică, iar astăzi au rămas doar 11 clădiri.

Intrarea în muzeul Weissenhof este gratuită și oferă excursii gratuite cu ghid. O expoziție a lucrării lui Werner Graeff, ofițer de presă al Die Wohnung și a unui artist modernist, va avea loc la muzeu în perioada 13 octombrie  17 decembrie 2018.

sursa: www.bbc.com

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here